(Maak gebruik van de toetsen ctrl+f (Windows) of cmd+f (Mac) om te kunnen zoeken.)
Allemaal aan het startgesprek! | Moon de Jong onderzocht ouderbetrokkenheid en de implementatie van het startgesprek. | ouderbetrokkenheid; startgesprek |
De integratie van formatief evalueren in het onderwijsaanbod van 2College Jozefmavo | Mathijs van Gestel deed onderzoek naar de integratie van formatief evalueren op 2College Jozefmavo. | formatieve evaluatie |
Literatuuronderwijs op DNS | Marco van den Broek, Jeanette Cladder, Noortje Geers, Thomas Langbroek, Maurice de Roij en Lois Rutters onderzochten de mogelijkheden voor een gezamenlijke aanpak van literatuuronderwijs. |
literatuuronderwijs |
Formatieve evaluatie | Kelly Hagens en Samantha van Kolck deden onderzoek naar de implementatie van formatief evalueren op het Norbertus Gertrudis Lyceum. | formatieve evaluatie |
Vooruitkijken, uitvoeren en reflecteren | Kristel Wessels en Melanie Zandbergen deden onderzoek naar zelfgestuurd leren van leesvaardigheid. | zelfgestuurd leren |
Een buigende knie in de wereld | Aafke Winkelhuijzen deed onderzoek naar burgerschap binnen het vak Nederlands. | burgerschap |
Psychologisch eigenaarschap | Bram Paulissen en Ingrid Bastings deden onderzoek naar het stimuleren van psychologisch eigenaarschap binnen gepersonaliseerd onderwijs. | eigenaarschap |
Bouwen aan samenwerking | Mijk Reinders deed onderzoek naar begeleiding van samenwerken in groepsopdrachten/projecten. | samenwerken; havo/vwo |
Contact tussen PO & VO | Nina de Veer voerde onderzoek uit naar de opzet van continu contact tussen po & vo. | po & vo |
(begeleidings)lessen leesvaardigheid | Nicky van Gulik onderzocht de vormgeving van (begeleidings)lessen leesvaardigheid in de onderbouw. | begeleidingslessen, leesvaardigheid |
Academische vaardigheden | Gepco de Jong deed onderzoek naar academische vaardigheden op universiteit en vwo. | academische vaardigheden; Nederlands |
Profielkeuze vwo | Profielkeuze in het vwo onderzocht door Katrien Willemen. | profielkeuze |
Burgerschapsvorming | Jannemieke Verhagen deed onderzoek naar burgerschapsvorming op het Dr. Mollercollege. | burgerschap |
Activerende werkvormen | Jennifer van den Broek deed onderzoek naar activerende werkvormen. | activerende werkvormen |
Verantwoord kiezen (vervolg) | Frank Schijvens deed (vervolg) onderzoek naar profielkeuze en doorstroomcijfers. | profielkeuze; doorstroomcijfers |
Toetsing | Marion Heeren-van Ingen over duurzaam werken aan kwaliteit d.m.v. toetsing. | toetsing; kwaliteit borgen |
Sociaal (on)handig gedrag | Noortje Trimbach over sociaal (on)handig gedrag op school. | (a)sociaal gedrag |
Schoolkeuzeondersteuning | Nina de Veer over de schoolkeuzeondersteuning voor basisschoolleerlingen. | schoolkeuze; basisschool |
Retorica in de les | Peter Antonissen over retorica op school. | retorica |
Opleidingstrajecten vergeleken | Ruud van der Meer vergeleek opleiden in het school met het Fontys opleidingstraject. | opleiden in de school; |
Keuzewerktijd | Een teamonderzoek van het Theresialyceum over de invoering van keuzewerktijd. | keuzewerktijd |
Huiswerk en motivatie | Peter Kuijpers over huiswerk en motivatie. | huiswerk; motivatie |
Formatief toetsen op DNS | Helma van Kruijsbergen deed onderzoek naar formatief toetsen. | formatief toetsen |
Formatief toetsen | Samantha van Kolck en Kelly Hagens deden onderzoek naar formatief toetsen. | formatief toetsen |
Eindexamentraining een hele opgave | Jack Soons ontwikkelde een online examentraining voor M&O. | online; eindexamentraining; |
Begeleid zelfstandig leren | Ben Boone deed theoretisch onderzoek naar begeleid zelfstandig leren. | begeleid zelfstandig leren |
Antisociaal gedrag | Jennifer Derks deed onderzoek naar antisociaal gedrag op school. | (a)sociaal gedrag |
Academische vaardigheden in de Tweede Fase | Katrien Willemen deed (vervolg)onderzoek naar academische vaardigheden in het e-portfolio Simulise in de tweede fase. | academische vaardighed; simulise |
Ontwikkeling van een wetenschappelijk onderzoekende houding | Ellie Maas en Jérôme Maatjens deden drie jaar onderzoek naar de ontwikkeling van een wetenschappelijk onderzoekende houding. | onderzoek; houding |
Toetsplan | Marion Heeren-van Ingen & Jan van Pelt hebben onderzocht waar een gemeenschappelijk toetsplan voor het Van Haestrechtcollege aan moet voldoen. | toetsplan; RTTI |
There is more than LES | Imke Hoevenaars voerde een onderzoek uit naar leerlingenparticipatie bij buitenlesactiviteiten op 2College Ruivenmavo. |
leerlingparticipatie; vmbo |
Ouderbetrokkenheid | Fatma Yilmazel deed onderzoek naar de opkomst van ouders met een migratieachtergrond op het VMBO. | ouderbetrokkenheid; vmbo |
Gemeenschappelijke grondlijnen voor het vak LV | Hans van den Bemt ging op zoek naar gemeenschappelijke grondlijnen voor het vak levensbeschouwelijke vorming. | LV |
Onderzoeksverslag | Michèle Elsten-Moerland deed onderzoek naar de bevordering van woordenschatontwikkeling. | woordenschat; vakles |
Academische vaardigheden in de vaklessen | Katrien Willemen deed onderzoek naar academische vaardigheden in de vaklessen. | acva; vakles |
Leesvaardigheidstoetsing | Patrick Rooijackers deed onderzoek naar leesvaardigheidstoetsing. | leesvaardigheid; toetsen |
Straatcultuur vs schoolcultuur | Hilde de Man deed onderzoek naar straatcultuur op school. | straatcultuur; vmbo |
NC-tube | Jeroen van der Zanden en Marc Beers deden onderzoek naar het gebruik van op film vastgelegde instructie. | NC-tube; video; film |
Ouderbetrokkenheid op een vmbo | Marianne Wiersema’s (vervolg)onderzoek naar het startgesprek op het vmbo.
Script! interviewde Marianne. |
startgesprek; ouderbetrokkenheid; vmbo |
Van differentiëren kan je leren! | Henriëtte Steijn deed onderzoek naar differentiëren met gebruikmaking van OBIT in 4 HAVO. | differentiëren; OBIT |
Handelingsgericht werken | Michelle Westerman schreef een handreiking voor de zorgcoördinator. | handelingsgericht werken |
ARCS-model | Lennie de Ridder onderzocht of het vertrouwen vergroot door het ARCS-model. | vertrouwen; Aardrijkskunde |
The game is on! | Joris Koek onderzoek naar naar de inzet van videogames in de bovenbouwles Engels. | videogames; Engels |
Bewust Denken & Doen II Lesmateriaal |
Sarah Overkempe deed (vervolg)onderzoek naar leesstrategieën bij Engels.
Ze schreef erover in Script! |
leesstrategieën; Engels |
Havo in beweging | Koen Schepers en Dave Kuijpers deden onderzoek naar de profilering van de havo. | havo; aansluiting hbo |
Onderzoekende houding | Dirk van Bergen onderzocht hoe je als docent een onderzoekende houding bij leerlingen stimuleert.
Hij schreef erover op Script! |
onderzoekende houding |
Strategisch lezen bij de bètavakken | Margot Schrauwen over strategisch lezen bij de bètavakken.
Ze schreef erover in Script! |
leesstrategieën; bèta |
Kies de klassieken! | Jo-ann de Kort deed onderzoek naar de keuze voor klassieke talen. | keuzemotieven; gymnasium |
Culturele diversiteit en cultuureducatie | Anne-Marie Noordhuis deed (vervolg)onderzoek naar multiculturele cultuureducatie. | cultuureducatie; culturele diversiteit |
Internationalisering op school | Martine Fitoury en Doris Rodriguez maakten een vergelijking van programma’s van internationalisering. | internationalisering |
De Wetenschapsles | Ellie Maas en Jérôme Maatjes over ontwerpend leren als didactische methode.
Ze schreven erover in Script! |
wetenschapsles; begaafde leerling |
Beantwoordingsstrategieën | Tijmen Molengraaf over beantwoordingstrategieën bij Aardrijkskunde. | beantwoordingstrategieën; aardrijkskunde |
De dingen ‘goed’ doen | Cora Nieuwenhuijse over het aanspreken op gedrag binnen de gesprekscylcus.
Ze schreef erover op Script! |
gesprekscyclus; excellente school |
Creatief schrijven in de les Nederlands | Loes van Rooij onderzocht het nut van en de motivatie bij creatief schrijven.
Ze schreef erover op Script! |
creatief schrijven; Nederlands |
Perceptie en motivatie bij gedifferentieerd onderwijs | Robert-Jan Lantaff werkte gedifferentieerd en onderzocht het effect op motivatie. | differentiatie; motivatie; Engels |
Aansluiting PO arbeidsmarkt | Niels Maas en André Smit over de aansluiting van het praktijkonderwijs op de technische arbeidsmarkt.
Ze schreven erover op Script! |
PO; arbeidsmarkt |
Studievaardiger met OBIT | Jolanda de Jonge’s onderzoek naar het verbeteren van studievaardigheden van bovenbouwleerlingen. |
OBIT; studievaardigheden; bovenbouw |
Ouderbetrokkenheid bij Vakcolleges | Marianne Wiersema deed onderzoek naar het startgesprek op het vmbo.
Ze schreef erover in Script! |
startgesprek; ouderbetrokkenheid; vmbo. |
Ontwikkeling van wetenschapslessen | Ellie Maas en Jérôme Maatjes onderzochten en ontwikkelden wetenschapslessen. | wetenschapsles; ontwerp; vwo; hoogbegaafd |
Nieuwe vmbo examenprogramma’s | Annette van Ham ontwikkelde mee aan de nieuwe examenprogramma’s vmbo. | examenprogramma; vmbo |
Keuzemotieven van mavo-leerlingen | Gwen Schouteren onderzocht keuzemotieven van mavo-leerlingen. | keuze; vakken; sector; vmbo |
CoRT is future skill 21e eeuw | Peter van Kessels onderzoek naar denk- en argumentatievaardigheden in het vmbo. | denkvaardigheid; argumentatie; vmbo |
Bewust Denken & Doen | Een praktijkonderzoek naar leesstrategieën door Sarah Overkempe. | Engels; leesstrategieën |
Kunnen we daar wat mee | Jean Luc van Engelen onderzocht de voorspellende waarde van de CITO VAS voor het vak Nederlands. | CITO VAS; Nederlands |
Differentiatie op basis van leerstijlen | Els Schults deed onderzoek naar de mogelijkheden tot differentiatie op basis van leerstijlen in het vmbo. | differentiatie; leerstijlen; vmbo |
Borgen van Cultuureducatie | Anne Marie Noordhuis over de opbrengsten van cultuureducatie. | cultuureducatie; cultuur; opbrengsten; vmbo |
Begeleidingsplan bij overgewicht | LO docent Anne Slegers ontwikkelde een begeleidingsplan voor leerlingen met overgewicht. | lo; gym; overgewicht; obesitas; gezonde school |
Uniforme Rekenoplostechnieken | Paul Saladin ontwikkelde schoolbrede rekenoplostechnieken.
Hij schreef erover in Script! |
rekenen; bèta; gamma; schoolbreed |
Aandacht voor verschillen | Sanneke Kerklaan over de wijze waarop onderbouwdocenten van het Mollerlyceum rekening houden met verschillen tussen leerlingen. | differentiatie; verschillen; passend onderwijs; onderbouw |
Bèta-profielkeuze-motivatie | Bart Jacobs over activiteiten door de natuurkundedocent die de bèta-profielkeuze-motivatie voor een natuurprofiel vergroten. | bèta; profielkeuze, motivatie, natuurkunde |
De Behoefte aan een begeleidingsplan | Anne Slegers over de behoefte aan een begeleidingsplan voor leerlingen van het Theresialyceum met overgewicht. | lo; lichamelijke opvoeding; overgewicht; begeleiding |
Hard werken Onvoldoende | Janneke Schrok over aanpassing in leerstijl voor harde werkers-lage presteerders. | leerstijl; kolb; vermunt; gamma; bovenbouw |
Jongens versus meisjes | Janneke Schrok over verschillen tussen de toetsresultaten voor de les aardrijkskunde van jongens en meisjes wat betreft kennis- en inzichtvragen. | leerstijl; kolb; vermunt; gamma; bovenbouw; aardrijkskunde; toets |
Kunst Beeldend op De Nieuwste School | Annemarieke Schepers over creatief denken op De Nieuwste School. | beeldend; enGauge; 21st Century Skills; creatief; alfa |
Leerstijl en Aardrijkskunde | Janneke Schrok over de relatie tussen leerstijl en cijfers. | leerstijl; gamma; aardrijkskunde; cijfers; bovenbouw |
Lezen Leuk en Leerzaam | Elzbieta van Beek over de leesattitude van de VWO- bovenbouw leerlingen ten opzichte van Engelse teksten. | alfa; lezen; Engels; attitude; bovenbouw |
Onderwijsaanbod passend bij visie school | Arnoud de Jongs analyse van de aansluiting van het digitale leermateriaal van VO-content bij de ‘21st Century Skills’. | 21st Century Skills; gamma; aardrijkskunde; vo content; digitaal |
Richten Op Taakgedrag | Rodania Joseph over taakgerichtheid in de onderwijspraktijk. | taakgericht gedrag; werkhouding; motivatie; vmbo; werkvorm |
Samenwerken | Yvonne van Rooij’s onderzoek naar een module samenwerken als stap naar ontwikkelen van samenwerken bij VMBO leerlingen. | samenwerken; vmbo |
Selectieprocedure Cambridgeprogramma | Karlijn Strijbis over de selectieprocedure voor de module Cambridge op het Theresialyceum. | alfa; Engels; Cambridge |
Tutorleren op het vmbo | Anne-Marie van Dongens opzet voor tutorleren op het vmbo. | vmbo; tutor; mentor |
Van uitzondering naar uitzonderlijk! | Lonneke van Uden op zoek naar motivatie bevorderende interventies voor hoogbegaafde leerlingen tot deelname aan het TOM-verrijkingsprogramma. | hoogbegaafd; motivatie; cum laude |
Veranderende didactiek van het Domein Leren | Chris van Gool over de didactiek en het leren van de leerlingen en docent volgens de richtlijnen van het domein leren. | didactiek; leren; vmbo |
We laten het er toch niet bij zitten | Peter Kuijpers praktijkonderzoek naar doubleren in HAVO 4.
Hij schreef erover in Script! |
havo; 4; motivatie; doubleren; zittenblijven |
Woordenschatverwerving bij MVT | Ralf Houx over woordenschatverwerving bij Moderne Vreemde Talen. | woordenschat; verwerving; alfa; Duits; mvt |